Înotul ocupă un loc aparte în panoplia sporturilor pentru că aduce în viețile practicanților numeroase beneficii pe care le-ar putea obține doar dacă ar face mai multe sporturi în același timp. Indiferent de stilul de înot, pentru a te putea deplasa prin apă îți folosești fiecare mușchi din corp. Acest lucru aduce numeroase lucruri bune, așa cum sunt dezvoltarea musculară armonioasă, menținerea unei greutăți normale, o postură corectă, echilibru și precizie. Mai mult de atât, pentru că toți acești mușchi trebuie coordonați, înotul stimulează dezvoltarea cognitivă, precum și dezvoltarea inteligenței kinetice și chiar a celei emoționale. De la înot la inteligență emoțională pare o cale foarte lungă însă adevărul este că legăturile dintre cele două sunt cât se poate de evidente, mai ales în cazul copiilor.
Atunci când sunt aduși la înot de mici, aceștia se vor dezvolta inclusiv emoțional într-o manieră surprinzătoare. Înainte de toate, ei își vor explora independența față de figurile parentale și își vor dezvolta curajul. De asemenea, va fi vizibil de la distanță faptul că vor începe să își testeze limitele și vor face tot soiul de experimente stimulante pentru învățarea prin simțuri.
Pe măsură ce copiii vor crește, aceștia vor deprinde și alte lucruri care țin de inteligența emoțională. De exemplu, vor învăța cei trei mari C ai oricărui sport: Corectitudine, Competiție, Colegialitate. Prin urmare, micii înotători vor ști, chiar de la vârste preșcolare, că cel mai important lucru nu este să câștigi, ci să te bucuri de experiență și să fii corect atât cu tine însuți, cât și cu cei din jurul tău. Chiar dacă sună foarte dur, experiența înotului îi poate învăța, desigur, gustul victoriei, dar în același timp, le va arăta micuților că și eșecul face parte din viață, iar acesta de pe urmă vine la pachet și cu o lecție: poți învăța întotdeauna din greșeli.
Astfel de achiziții se manifestă, poate, mai subtil decât ceea ce vor învăța copiii la bazin, din punct de vedere fizic. Totuși, trebuie să țineți cont că fiecare copil e unic și se dezvoltă, învață și manifestă în propriul său ritm.
Copii 0-12 luni
Bebelușii vor învăța să-și țină respirația, să se scufunde, să stropească și să lovească apa cu picioarele. Dacă la început copilul are nevoie de ajutorul instructorului, ulterior va manifesta independență și se va putea deplasa singur pe distanțe scurte. Va putea înota 5 secunde și va ști să execute o mică săritură de pe marginea bazinului.
Copii 1-2 ani
Copilul deja începe să-și folosească mult mai activ brațele și picioarele. Acum ca învăța și exersa scufundarea feței în apă. De asemenea, va ști să înoate până la marginea bazinului de unde va executa sărituri.
Copii de 2-3 ani
Copilul se deplasează fără sprijin în apă și își va ridica capul pentru a respira. De asemenea, își va coordona respirația cu plutirea, mișcarea brațelor și a picioarelor. Se va putea deplasa prin apă, se va putea scufunda și va putea înota spre fundul bazinului pentru a recupera jucării și alte obiecte.
Copii 3 – 4 ani
La această vârstă, copilul se va deplasa independent, fără sprijin și fără asistență. Va executa scufundări repetate și va ști să plutească pe spate. Coordonarea este tot mai bună și va putea înota în stilul craul.